Mi-e dor de tata

N-aş fi spus că voi ajunge să-mi văd altfel parintii. Sau un gust dulce de dor să simt. Un dor de drag mi-e de tata. Un dor de apreciere, un drag copilăresc de dorul lui faţă de mine, un dor ce nu mă copleşeşte, nu zbiară “nu mai pot de dor”, nu suferă, ci e cuminte. E dorul care-şi aminteşte zâmbind de cine a fost şi este tata. Doar şopteşte senin “Mi-e dor de tine, tată!”

Îi simt dorul lui faţă de mine, este mai dureros, mai copleşitor, mai gri şi îngrijorat decât al meu. Şi pentru asta mi-e şi mai dor de el! Îl văd încercând zilnic să-şi alunge gândul că fata lui e plecată-n lume. E plecată spre mai bine. Dar tata ştie una: “Fata mea e printre straini. I-o fi mai bine, dar nu mai uşor. Că deh, străinii sunt tot străini.”  Şi de fiecare dată mă întreabă ca un tată: “Tată, eşti sănătoasă? Să ai, tată, grijă de tine!

Bucuros nu a fost când mama a făcut încă o fată. Dar mândru era! M-a “rebotezat” cum şi-a dorit, “Georgele”, şi m-a crescut ca şi cum “doar un băiat are tata”. Nu l-au interesat notele mele, dar se bucura ori de cate ori ieşeam prima la sport. “Bravo, băiatul tatii! Georgel al meu!

Tata mi-a pus undiţa în mână la vreo 6 ani. Eu am prins o broască ţestoasă. La vreo 12 ani m-a considerat suficient de mare să mă ducă pe câmpul plin de stupi de albine. Erau ai lui şi ai bunicului, apicultor. “Tată, albinele sunt nişte vietăţi tare inteligente. O să te învăţ apicultura, e o meserie nobilă. Nu mulţi au şansa asta.”

El mi-a cumpărat primii bocanci, la 7 ani, pe care şi acum îi ţin minte. Doi ani m-au tinut, nu-mi mai încăpeau picioarele în ei, dar ştiam că riscam să mă trezesc de la mama cu nişte “pantofi de fetiţă”  pe care-i detestam. “Nu vezi că a ieşit o băieţoasă? Nu o mai încuraja şi tu!”, spunea ea. Când m-a dus la box, eram în al 9-lea cer spre disperarea mamei care a pus stop. Plângând l-am rugat să mă ducă iar. Tăcea. Parcă s-ar fi văzut pe el, copil fiind, uitându-se la mine. “Du-te şi vorbeşte cu maică-ta. Poate te-o lăsa…”  

Când a venit clasa a 8-a, tata avea planul făcut “O dăm la liceul militar. Apoi Academia de Poliţie şi de acolo, îşi alege ea, că n-o rămâne proastă.”

Tata a învăţat să fie tată. El e tata care, când mă vedea că învăţ, spunea “Te tâmpeşti, dracu’, de la atâta învăţat! Cartea multă nu-i bună. Dacă n-ai un gram de noroc, degeaba.” Cand i-am spus că am intrat în primii 70 la facultate şi sunt la buget, tot tata a zis “Mda, şi? Vânzătoare cu diplomă. Toţi proştii au facultăţi. Milionarii nici d-alea.” Îi ştiam felul, era modul lui de a ma obişnui cu viaţa reală, dar şi de a mă ambiţiona.

Cu tata rar se discută, şi chiar şi aşa, el le ştie pe-ale lui. Dar niciodată nu s-a băgat în viaţa mea. Tata mă simţea când eram tristă şi rar spunea “Nu prea eşti bine” sau “Mi se pare că eşti cam pe gânduri.” Nu mă întreba din ce cauză. Însă mai arunca câte o ironie de mă pufnea pe loc râsul “S-au înecat toţi broscoii din lac, dragă?” sau “Hai, puţin mai ai până eşti bleagă rău. Că bleagă eşti!”

Parcă şi acum îl văd umblând prin casă, negăsindu-şi locul, doar ca să mai treacă pe la mine prin cameră, să mai vorbească cu mine în stilul lui: “Ai uitat să pui sare la farfuriile alea? Aruncă-le la coş dacă tot nu le speli!” Sau după 30 de minute de aranjat si fardat – “Hai că s-a plictisit dracu’ şi oglinda aia de tine! De 7 ore toot stai să te filfizoneşti! Ce-oi avea în capul ăla în afară de tărâţe?!” 😀

Odata eram în bucătarie şi găteam. Vreo 23 de ani aveam. Iar tata mă privea. “Ce-i, măi tata?”, îl întreb. “Mă uit şi eu că Georgele al meu nu mai e. Parcă ieri erai înaltă, atletică, tot timpul alergai. Mă uit că ai făcut şolduri, forme de femeie. Gata, de acum eşti femeie! Deşi tot Georgel al meu vei rămâne…”, cu un glas resemnat.

Tata nu emitea păreri că “da/ nu” în privinţa unui prinţ. El are o vorba “Dacă tu eşti fericită, ia-l. De nu, şi mai simplu.” Dar le spunea mereu când mă vedea în cumpănă. Fără discuţii multe, fără confesiuni cerute, tata mă simţea. Şi odată mi-a zis aşa “Tată, tu eşti din alt aluat decât noi. Tu ştii ce vrei şi nu accepţi altceva. Ţie ţi-ar fi prea greu să te adaptezi aici. Nu suporţi prostia şi mitocănia neam, iar ţara e plină. Tu ai pielea a dracu’ şi nu vrei să faci compromisuri, iar aici, tată…  Tu vrei independenţă, eu te văd, tu nu poţi să fii supusă bărbatului. Ţi-o zice ăla ceva să nu-ţi convină, mături cu el pe jos. Ce dracu’! Faci militărie cu mie, şi-s doar tac-tu. Poate nu eşti făcută de măritiş. Poate tu ai alt drum, măi tată.”

Multor vorbe de-ale lui nu le-am dat atenţie. “Vorbeşte şi tata…”  Nu m-am gândit niciodată la el ca la “tatăl meu”, ci  “doar tata”.  Nu e rost de vină. Dorul de dragul lui îl simt. Mi-e dor de tata. Mă bucur ca e al meu! I-am spus în ultimul an “Te iubesc, tată, nu uita!” cum n-am făcut-o niciodată. E tatăl meu, aşa cum e el, şi nu mi-aş dori altul.

About privelisteavietiimele

Creator of My Journey
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Mi-e dor de tata

  1. Constantin says:

    Foarte frumos!
    Cat timp tatal tau o sa fie acolo, bucura-te de fiecare clipa pe care o petreci cu el. Revedere placuta!

  2. Am dat peste un text scurt, dar bun: http://www.bbc.com/travel/feature/20140304-how-i-quit-my-job-to-travel-the-wedding-photographer/1 .

    Scrie cu optimism realist despre plecarea ei in lume ( de la momentul “When I decided to quit my job to travel,” pana la ” It hasn’t always been easy, but I wouldn’t change the decision I made, those four years ago, to leave everything and travel.”

    Sper sa iti placa si chiar sa-ti foloseasca.

    Enjoy !

  3. Mi-a placut sinceritatea scrisului ei. Multumesc, Daniel.

  4. Florin G says:

    Suuuperb ! Thanks a lot for these feelings…

Leave a Reply

