Rasismul thailandez sau de ce (nu) e bine să semeni cu thailandezii în ţara lor

Oricine se gândeşte că e bine să “blend in” în orice ţară ar fi, întrucat te mai scuteşte de preţurile exagerate şi “scam-uri”, dar când vine vorba să te angajezi în Thailanda, lucrurile stau altfel. Înainte să fac afirmaţia-surpriză că thailandezii sunt/ar fi rasişti, vă invit să vizionaţi un calup obişnuit de reclame făcute pe placul lor:
http://www.youtube.com/watch?v=6fTP14N_Oik
Faptul că sunt brunetă, am ochii negri şi ten uşor măsliniu i-a făcut pe mulţi thailandezi să creadă că sunt jumătate thailandeză sau filipineză. Inutil de adăugat că probabilitatea să fii întrebat în Asia “Hey, are you Romanian?” este ca şi egală cu zero. Deşi am presupus că-mi va fi mai uşor în felul acesta, cu timpul aveam să descopăr că poporul thailandez tânjeşte aprig fix după ce nu are. Culmea ironiei “thailandeze”.

white

Ospitalitatea arătată străinilor de culoare albă nu va fi la fel de generoasă cu cei de culoare şi nici chiar cu alţi asiatici albi ca laptele. De ce? Din cauza background-ului social al Thailandei care se transmite din generaţie în generaţie ca o boală ereditară că alb înseamnă bogat şi frumos, iar negru – sărac şi urât. Asocierea injustă derivă din faptul că Thailanda a fost şi este o ţară cu sistem social ierarhic, unde fermierii şi pescarii reprezintă clasa socială cea mai joasă şi nu întâmplător au pielea închisă la culoare, după atâtea generaţii care au stat în soare. Asemănător castelor de la indieni. Dacă ai pielea albă, Thaii presupun că eşti automat bogat, pentru faptul că nu eşti nevoit să-ţi câştigi pâinea în soare.
Cum-necum, etalonul de frumuseţe principal este culoarea pielii, făcând o întreagă industrie de cosmetice să profite de pe urma complexului lor, iar campania rasista Unilever este doar un exemplu dintre milioanele de reclame de acest fel ce abundă în Thailanda.   Fenomenul este atât de viu încât este dificil să găseşti o cremă de faţă sau corp care să NU aibă efect de albire asa cum relatează un jurnalist pentru ziarul The GuardianIn most places in Thailand, I couldn’t actually buy facial products for men without skin-whitening agents. Let’s be clear about this: skin-whitening perpetuates a form of racism.”, însă cel mai îngrijorător este faptul că oameni mor din cauza chimicalelor cancerigene, iar thailandezii aleg să ignore efectele secundare ce pot fi letale! 
O să vă istorisesc câteva întâmplări relevante despre percepţia privind albul- negrul în percepţia acestui popor.
Când am ajuns la şcoala din Sukothai anul trecut am primit următoarele reacţii: “De ce nu eşti blondă dacă eşti farangă?!”, “Dar cum au părinţii tăi pielea?”, “Să nu stai la soare că te bronzezi şi nu mai ai pielea frumoasă!
Într-o zi le-am spus despre un amic american care dorea să predea o zi la şcoala noastră, iar prima şi singura întrebare a profesoarei thailandeze a fost “What color is his skin? White or black?”. Am rămas stupefiată.
Altădată, un profesor Thai a aliniat vreo 10 fete cu vârsta de 12 ani şi m-a întrebat care este cea mai frumoasă. I-am răspuns că toate sunt frumoase, adăugând care erau mai harnice sau care nu-şi făceau temele. El însă, le-a arătat cu degetul pe cele cu pielea maronie, numindu-le “You, black skin, like Indian, you are ugly!” Fetele şi-au lăsat capul în pământ de parcă ar fi fost damnate pe viaţă. Iar aceasta a fost doar una din multele scene similare la care am asistat, din păcate. Kanchanaburi_2.sized
Am încercat să schimb percepţia. Am pregătit lecţia “Describing people”, arătându-le poze cu Beyonce, Hally Berry, Whitney Houston şi chiar Obama, pe care l-am ales special, şi am rugat profesoara Thai să le traducă cine este şi ce face fiecare personalitate pentru a le transmite că toţi aceşti oameni sunt persoane talentate, deştepte, care au muncit şi au devenit, astfel, de succes. Ce au spus copiii la final m-a cutremurat de tristeţe. “All ugly. They are black. Teacher Dia is beautiful. She is white.” Le-am spus că majoritatea albilor consideră pielea maronie şi neagră senzuală şi frumoasă, explicându-le că suntem toţi diferiţi şi frumoşi în acelaşi timp, iar felul în care ne percepem pe noi influenţeaza şi modul în care îi vedem pe alţii. Nu ştiu câţi au crezut că este măcar posibil să fie aşa…
Altădată, mă plimbam cu tata pe o stradă turistică din Ko Lanta (o insulă din sudul Thailandei), iar vânzătorul Thai dintr-o galerie cu tablouri ne-a întrebat de unde suntem, iar la raspunsul meu, mirat fiind, şi-a îndreaptat mâna spre părul meu, uitându-se când la mine, când la tata, întrebându-ne de ce avem părul negru. Adică de ce nu-l avem blond sau mai deschis dacă suntem “farangi” (străin alb).
La multe dintre şcolile la care am aplicat am fost întrebată dacă-s asiatică şi m-am simţit scanată mai mult decât s-au uitat sau citit CV-ul meu… Nu ştiau pe ce continent se află Romania, nicio problemă, le explicam, dar întrebarea “Your mother Thai or Philipino?” apărea iar.
De curând am fost la o nouă şcoală, undeva în sudul Thailandei, trimisă fiind de agenţie pentru un nou job de profesor. În timp ce vorbeam cu profesoarele thailandeze, una dintre ele spune că semăn a thailandeză, continuând să vorbească în limba lor şi scanându-mă. Nefiind convinse… “Filipino you?” “No, 100% Romanian”. Nu m-a mirat apoi când agenţia mi-a reamintit ceea ce ştiam deja. Că nu-i semn bun şi că li s-a întâmplat să refuze o turcoaică pentru ridicolul motiv că era brunetă şi cu pielea maronie şi au cerut în schimb o “farangă” cu pielea albă şi păr deschis la culoare. Anuban School Krabi
Sunt thailandezii prietenoşi, amabili şi săritori? Foarte mulţi dintre ei da. Diferă felul lor de la o regiune la alta? Oh, da!
Cu toate că sunt bucuroasă că trăiesc în această ţară momentan, nu pot ignora uşorul gust de măr frumos pe dinafară şi viermănos pe dinăuntru.
About privelisteavietiimele

Creator of My Journey
This entry was posted in Oameni, Profesor in Thailanda and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Rasismul thailandez sau de ce (nu) e bine să semeni cu thailandezii în ţara lor

  1. La multi ani, Claudia ! Bucura-te de calatorie, exploreaza si zambeste … la soare sau in ploaie.

Leave a Reply

